Självmedkänsla

Kristin Neff är den forskaren som jobbat specifikt med det hon kallar självmedkänsla. Efter en tuff skilsmässa kom gamla trauman tillbaka och för att överleva tog hon sin tillflykt till ett buddhistiskt kloster där hon lärde sig mindfulness och medkänsla – med sig själv och andra (Buddhister gör ingen skillnad däremellan). Som forskare började hon studera sitt snabba tillfrisknande och har därefter definierat självmedkänslans tre komponenter:

  1. Att vara lika snäll med sig själv som man är med sin bästa vän (Self-kindness motsats self-judgment  [självkritik])
  2. Allmänmänsklighet (common humanity – motsats isolation. Att vara människa innebär lidande, vi delar alla detta även om orsakerna kan skilja sig)
  3. Mindfulness – medveten närvaro (Motsats over-identification, att överidentifiera sig med tankar och känslor, grubblande, ältande)

Genom att bli medveten om självmedkänslans kraft får vi ett liv med mindre självkritik och späkning när vi gör ”fel” i de egna ögonen. Kan släppa skammen över vad nu än kommer i vår väg (sjukdom, fattigdom, ensmahet etc) eftersom det är en del av livet förr eller senare och att lära oss leva och acceptera det som är – det enda liv som finns är NU NU NU.

Testa din grad av självmedkänsla här >>

Skillnaden empati och sympati

Om sårbarhet

Annonser
%d bloggare gillar detta: